Czym charakteryzuje się e-commerce?


Prowadzenie sklepu internetowego, pozornie wiąże się z samymi zaletami – daje niezależność w działaniu, możliwość osiągania wysokich zarobków, nie wymaga podjęcia pracy na etacie, a sama działalność sklepu internetowego, wydaje się relatywnie łatwa do nauczenia. Aby osiągnąć sukces w e-commerce, należy jednak mieć niezbędną wiedzę na temat zasad działających w handlu elektronicznym. Czym charakteryzuje się e-commerce? Jakie są zalety i wady handlu internetowego? Odpowiadamy.


Spis treści:

– E-commerce – czym się charakteryzuje?
-Jak zacząć działalność e-commerce?
-Zalety i wady handlu internetowego

We wpisie dowiesz się, czym charakteryzuje się e-commerce, jak rozpocząć działalność e-commerce, oraz jakie są zalety i wady handlu internetowego.

E-commerce – czym się charakteryzuje?

Co to jest e-commerce? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, bowiem e-commerce to handel elektroniczny i wszelka działalność sklepów internetowych. Jednakże branża e-commerce, jest znacznie szersza. Poza sklepami internetowymi, pojęcie obejmuje także kantory wymiany walut, funkcjonujące w Internecie, zakłady bukmacherskie, bankowość internetową, portale aukcyjne i inne formy handlu elektronicznego. Wyodrębnić możemy trzy podstawowe typy e-commerce:
– B2B, czyli wymianę produktów, pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorcami,
– B2C, czyli handel elektroniczny zachodzący pomiędzy przedsiębiorcą oferującym towar, a kupującym będącym osobą fizyczną,
– B2G, czyli zawarcie transakcji pomiędzy przedsiębiorcą a sektorem publicznym.

Jak zacząć działalność e-commerce?

Podstawowym działaniem determinującym działalność w handlu elektronicznym, jest opracowanie strategii działania. Choć może się to wydawać banalne, określenie budżetu, rozwiązań z jakich będziemy chcieli skorzystać, oraz typu produktu i jego odbiorców, jest kluczowe dla rozpoczęcia działalności. Warto zastanowić się nad odpowiednią platformą e-commerce, która udostępni nam gotowe rozwiązania lub skupić się na stworzeniu własnego sklepu od podstaw. Niebagatelne jest określenie kategorii oferowanych towarów oraz sposobu, w jaki klient będzie finalizował płatność. Ważne jest utworzenie profesjonalnego regulaminu sklepu, który może stworzyć dla nas prawnik. Istotny jest także wygląd samego sklepu: logo, grafiki, treści, zdjęcia towarów i związana ze sklepem działalność marketingowa. Warto pochylić się także nad dokładnymi opisami produktów.

Zalety i wady handlu internetowego

Najważniejszą zaletą dla początkujących sprzedawców, z pewnością jest redukcja kosztów i niski próg wejścia w rynek. W przypadku e-commerce odpadają koszta związane z przechowywaniem towaru, utrzymania punktów sprzedaży detalicznej i zatrudniania pracowników. Sklep internetowy pracuje 24 godziny na dobę i pozwala na elastyczne dopasowanie się do aktualnych potrzeb klienta. Nie ogranicza nas w żaden sposób także lokalizacja firmy – mamy do niej dostęp praktycznie z każdego miejsca. Oczywiście e-commerce jak każdy model ma swoje wady. Przede wszystkim należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo płatności oraz przechowywania danych klientów. Na drodze pojawią się także problemy logistyczne, oraz konieczność zdobycia zaufania klientów – co nie jest proste. Już od samego początku warto monitorować wyniki i na bieżąco korygować mocne i słabe punkty naszego biznesu.