Jak analizować efektywność kanałów e-commerce?


Narzędzi służące do analizowania efektywności marketingu on-line, są w stanie zmierzyć niemal wszystkie dane. Reklamowanie się na różnych kanałach społecznościowych, to nie tylko estetyczne zdjęcia i chwytliwe opisy, ale obowiązek każdego przedsiębiorcy podchodzącego z powagą do swojego biznesu internetowego. Inwestycja w reklamę powinna zwrócić się po założonym przez nas czasie, a jej celem jest zwiększenie ruchu w sklepie internetowym, który przekłada się na ilość złożonych zamówień. Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że coraz więcej konsumentów dokonuje wszelkich czynności on-line. Dotyczy to także zakupów praktycznie z każdej dziedziny.

Spis treści:

-Dlaczego analiza efektywności kanałów sprzedaży jest ważna?

-Analiza kluczowych wskaźników

-Działania e-marketingowe

 

We wpisie dowiesz się, dlaczego analiza efektywności jest ważna, jakie obszary analizować kluczowe wskaźniki aby osiągnąć efektywność kanałów e-commerce, oraz przeczytasz, jakie efekty przynoszą działania e-marketingowe.

 

Dlaczego analiza efektywności kanałów sprzedaży jest ważna?

Efektywne prowadzenie sklepu internetowego jest nie lada wyzwaniem, które bez właściwych działań marketingowych oraz ocenie efektywności funkcjonowania e-sklepu, jest praktycznie niemożliwe do osiągnięcia. Analiza wyników naszych działań w internecie jest fundamentem działalności e-commerce i pozyskania klienta. Można powiedzieć, że analiza efektywności kanałów e-commerce ma ogromne znaczenie, zwłaszcza na początku naszej drogi z działalnością sklepu w internecie. Jakie dane należy analizować i dlaczego jest to ważne dla rozwoju naszego biznesu? Głównym obszarem jaki powinien zostać poddany analizie, jest przede wszystkim konwersja, ruch na stronie, UX, lejek sprzedażowy, domykanie koszyka, SEO, ROI oraz ROAS. Warto także poddawać stałej kontroli wszelkie wzmianki na temat naszej marki, produktów dostępnych w naszym sklepie oraz działań konkurencyjnych sklepów. Analityka tych obszarów pozwala na szybkie reagowanie, i dostosowanie działań do potrzeb rynku w czasie rzeczywistym. Umiejętna analiza umożliwia optymalizację działań, pozwala odpowiednio szybko reagować na zachodzące w handlu internetowym zmiany.

 

Analiza kluczowych wskaźników

1. Konwersja – jest to wykonanie określonego działania przez użytkownika internetu, który przeniósł się do naszej witryny poprzez reklamę. Konwersją może być zakupienie produktu, rejestracja do bazy użytkowników, zapis do newslettera czy pobieranie udostępnionych plików. Wysokość konwersji, jest przełożeniem na wysoką sprzedaż w sklepie internetowym. Konwersja występuje w wielu kontekstach np. w odniesieniu do landing page czy unikalnych odsłon.

2. Ruch na stronie – to bezpośrednia przyczyna wzrostu zasięgów w kanałach mediów społecznościowych. Ruch na stronie może być pozyskiwany za pomocą newslettera, linkowania strony czy kanałów w mediach społecznościowych tj. Instagram, Facebook, Twitter,

3. Lejek sprzedażowy – jest to połączenie wszystkich działań w wielu kanałach, których obopólnym celem jest sprzedaż. Wpływ na lejek sprzedażowy mają takie działania jak copywriting czy personalizacja usług pod konkretny profil klienta. Opiera się on na wielu etapach zainteresowania konsumenta marką.

4. UX – User experience, to zrozumienie potrzeb klienta i projektowanie doświadczenia, w celu stworzenia produktu o konkretnej funkcjonalności, jakiej oczekuje grupa docelowa naszych klientów.

5. ROI i ROAS – to podstawowe wskaźniki służące do mierzenia skuteczności działań reklamowych. ROI czyli Return on Investment, to wskaźnik rentowności, który określa uzyskanie stopy zwrotu z konkretnej inwestycji. ROAS, inaczej Return on Ad Spend, to wskaźnik, który pokazuje zwrot kosztów przeznaczonych na reklamy Google.

 

Działania e-marketingowe

Wybiórcze angażowanie się w wybrane kanały e-commerce oraz dorywcze analizowanie wybranych wskaźników, nie przyniesie długofalowych efektów. Podstawą do efektywnego działania w internecie, jest przemyślana strategia e-marketingu. Od stworzenia planu marketingowego, należy rozpocząć sprzedaż swoich produktów lub usług w internecie. Odpowiednie zaplanowanie i wdrożenie e-marketingu, pozwoli na efektywne działanie naszego biznesu internetowego. Celem analizy efektywności kanałów e-commerce, jest dotarcie do jak największej grupy użytkowników i zainteresowanie ich konkretną usługą lub towarem. Dzięki systematycznym działaniom i realizowaniu założonej strategii, utrwala się także więź pomiędzy odbiorcą a marką.