W jaki sposób obsługiwać zwroty w dropshippingu ?


Często otrzymuje od Was pytania dotyczące tego w jaki sposób obsługiwać zwroty w Dropshippingu. Pamiętajcie, że to Wy jesteście managerami własnego sklepu internetowego, a to skąd wysyłacie towar do Klienta, to drugorzędna sprawa.

Konsument który kupuje w Waszym sklepie internetowym jest Waszym Klientem, a nie Klientem hurtowni, tak więc wszystkie jego prawa musicie mieć rozpisane w regulaminie swojego sklepu internetowego.

Zwroty w Dropshippingu – Gdzie Klient zwraca towar

W przypadku zwrotu towaru Klient ma obowiązek odesłać produkt na swój koszt, na adres do zwrotów jaki został podany w regulaminie lub na inny adres wskazany przez właściciela sklepu internetowego. W Dropshippingu, możecie wskazać adres hurtowni, wcześniej oczywiście uzgadniając to bezpośrednio z hurtownią.

Jeżeli chodzi o zwrot środków, w takiej sytuacji dokonywany jest zwrot za produkt oraz najtańszy koszt dostawy który był dostępny w ofercie podczas zakupu. Podam wam przykład:

Klient kupił produkt w Waszym sklepie internetowym i jego cena wynosiła 100 zł + wybrał przesyłkę kurierską której koszt dostawy wynosił 15 zł ale w ofercie również mieliście dostępny Paczkomat InPost w kwocie 11 zł. W takim wypadku zwrot środków do Klienta wyniesie 100 zł + 11 zł (najtańszy koszt dostawy dostępny w ofercie). Takie zasady dotyczą zakupów robionych przez konsumenta czyli osobę prywatną.

Zwrot w przypadku zakupu przez firmę

W przypadku kiedy zakup był na firmę możecie mieć wyłączoną możliwość zwrotów dla przedsiębiorców i to Wy decydujecie czy taki zwrot od firmy chcecie przyjąć czy też nie. Inaczej sprawa ma się przy reklamacji, ale to już temat na osobny artykuł.

Tak to wygląda jeżeli chodzi o relacje między właścicielem sklepu, a Klientem. Natomiast jak to jest z przyjmowaniem zwrotów w dropshippingu przez hurtownie?

Zwrot w dropshippingu bezpośrednio do hurtowni

Przede wszystkim jest to podstawowy element ustalania warunków współpracy z hurtowniami dropshippingowymi. Hurtownie nie mają obowiązku przyjmować zwrotu (!), ponieważ to Wy kupiliście towar od hurtowni jako firma, a tak jak wspomniałem kilka linijek wyżej przy zakupach B2B nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru.

Przeważnie hurtownie dropshippingowe nie przyjmują zwrotów. Co zrobić w takiej sytuacji?

Rozwiązań jest kilka.

Jeżeli hurtownia nie przyjmuje zwrotów, dopytajcie czy Klient może odsyłać towar zwrócony na adres hurtowni i czy mogą go dalej magazynować, aż do momentu kiedy kolejny Klient dokona zakupu tego samego towaru. Często hurtownie dropshippingowe zgadzają się na takie rozwiązanie. Wtedy mamy zamrożoną gotówkę, ale proces logistyczny jest nadal po stronie hurtowni dropshippingowej co znacznie ułatwi nam działanie w przypadku np. prowadzenia e-sklepu z małego mieszkania.

Inne rozwiązanie to przyjęcie zwrotu na własny adres. Podczas zakupu tego produktu przez nowego Klienta, możemy wysłać produkt i nauczyć się procesu logistycznego, czyli zapakowania towaru, naklejeniu etykiety i zamówienia kuriera po odbiór. W takich sytuacjach co ważne na początku, bardzo dobrze sprawdzi się broker kurierski.

Hurtownia jednak przyjmuje zwroty w dropshippingu.

Najkorzystniejsze rozwiązanie to sytuacja kiedy hurtownia przyjmuje zwroty. W tym wypadku podajecie Klientowi adres hurtowni. Hurtownia przyjmuje paczkę, analizuje czy nie ma jakiś uszkodzeń i wystawia Wam korektę faktury, gotówkę macie wypłacaną z powrotem na konto i możecie swobodnie przelać ją do Klienta, dzięki temu nie mrozicie środków.

Takie rozwiązanie jest najlepsze ale spotykane raczej rzadko i w dodatku jak już dłużej współpracujecie z hurtownią i jesteście solidnymi partnerami, natomiast ciężko o to na początku Waszej przygody w e-commerce i dropshippingu.

Pamiętajcie, że jeżeli konsument dokonuje zwrotu do 14 dni (może nie podawać przyczyny) to musicie go przyjąć. Natomiast jeżeli widzicie, że towar jest używany, klient odesłał uszkodzone pudełko, możecie wtedy obniżyć wartość towaru i zwrócić kwotę obniżona o wartość uszkodzeń.

W przypadku jeżeli masz pytania, śmiało, skontaktuj się ze mną -> Tomasz Kubica – tomasz@nbigiof.cluster028.hosting.ovh.net


Tomasz